Seorang Pria Tewas Dibelit Ular Yang Ia Tangkap

Net
Net

Marwahkepri.com – Seorang pria di Selangor, Malaysia tewas mengenaskan setelah dililit oleh ular Piton yang ia tangkap sendiri.

Piton yang memiliki panjang sekitar 2,4 meter melilit leher Zaim Khalis Kosnan (35) hingga tewas sekita pukul 3 dini hari waktu setempat.

Dilansir dari Berita Harian Malaysia, kakak ipar Zaim, Mohd Noor Radiman (54), mengaku terkejut mendengar kabar kematian Zaim. Mereka tak mengetahui sebelumnya jika Zaim memiliki ketertarikan pada hewan reptilia, seperti ular.

“Kami tidak tahu sama ada dia mahir tangkap ular atau pernah tangkap ular sebelum ini, tapi selepas tragedi ini, ada penduduk kampung memberitahu pernah lihat Zaim tangkap ular beberapa kali,” katanya.

Dijelaskan pula oleh Mohd Noor bagaimana kemungkinan tewasnya sang adik oleh ganasnya lilitan ular. Menurut keterangan dari rumah sakit yang melakukan pemeriksaan, terdapat bekas lilitan di leher korban yang diduga akibat dari lilitan ular.

“Dia mengendarai motor sambil tangan kirinya memegang kepala ular. Ketika dalam perjalanan itu, ekor ular melilit lehernya,” ujar Mohd Noor.

Sementara itu, Kapolda Kuala Langat, Azizan Tukiman, berkata Zaim Khalis dipercaya menangkap ular untuk dijual dan dalam perjalanan pulang ke rumah.

“Dia memberitahu kakaknya, hendak menangkap ular yang ditemui di tepi jalan. Korban turut membawa sarung tangan dan sabit kecil yang digunakan untuk menangkap ular,” ujar Kapolda.

“Hasil penyelidikan awal, mangsa dikatakan sempat menjerit meminta tolong. Penduduk kampung yang mendengar jeritannya lantas datang membantu, tetapi saat mereka tiba di lokasi kejadian, korban sudah meninggal dunia.”

Sedangkan ular yang membelit tubuh korban langsung dibunuh oleh warga yang tiba di lokasi.

“Ular terbabit juga dibunuh penduduk kampung yang datang membantu,” ungkapnya.(mk/trib)